والد نيرة ضحية حادث المنصورة لفريد الديب: الله قادر على كل شىء

 

أعلن أشرف عبد القادر، والد الطالبة نيرة، ضحية حادث المنصورة، في رسالة شديدة اللهجة إلى المحامي فريد الديب عقب إعلانه توليه وكالة الدفاع عن المتهم محمد عادل، قاتل ابنته، جاء نصها: “ربنا قادر على كل شىء والقصاص قانونيا هو حق دماء ابنتنا الفتاة البريئة شهيدة العلم، ونرفض دعوات جمع أموال دية للقاتل ولا صلة لنا به”.

وقال والد الفتاة الضحية: “الشاب المتهم كان بيحبها بقاله نحو سنتين، وجالي وقولتله يا ابني هي مش عايزة، هي مش عايزة تتجوز دلوقتي خالص، لا انت ولا غيرك، هي بتدور على مصلحتها ومستقبلها، وروحت بيت أهله عشان أشتكي ليهم، قالوا لي إنت عايز تجوز بنتك ليه؟ قولتلهم لأ، ده اللي عامل لينا مصايب، والناس شاهدة على الموضوع ده، وعملت له كذا محضر، وفي الآخر يدبحها كده”.

وكان عدد من زملاء المجني عليها الطالبة نيرة أشرف، قاموا بعمل حاجز خرساني في مكان الجريمة التي شهدت قتلها أمام بوابة جامعة المنصورة، وقاموا بوضع صورة بورتريه لها أمام بوابة الجامعة، مع ارتداء الملابس السوداء حدادا عليها.

جدير بالذكر أن  الآلاف من أهالي وأقارب وجيران طالبة جامعة المنصورة “نيرة”، شيعوا جثمانها إلى مثواها الأخير بمقابر الأسرة بمسقط رأسها مدينة المحلة الكبرى فى محافظة الغربية، وذلك وسط انهيار وبكاء وحزن شديد لأسرة وأقارب وزملاء الطالبة المتوفاة.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى